Jak ćwiczyć pamięć - aerobik dla mózgu

Jak ważna jest pamięć przypominamy sobie, kiedy … zapominamy. Widać to, gdy nie możemy przypomnieć sobie istotnej informacji lub kiedy „mamy coś na końcu języka” i nie udaje nam się tego zwerbalizować. Istnieją różne rodzaje pamięci. Możemy ją podzielić m.in. ze względu na: czas przechowywania informacji (sensoryczna, krótkotrwała, długotrwała) i ich rodzaj (deklaratywna, niedeklaratywna, semantyczna, epizodyczna, autobiograficzna). Proces zapamiętywania ma trzy etapy. Najpierw rejestrujemy informacje, potem je przechowujemy i w odpowiednim momencie odtwarzamy. Jak zadbać o pamięć, żeby nie utknąć na którymś z tych etapów? 


ĆWICZENIA NA PAMIĘĆ

Z wiekiem zanikają połączenia między neuronami, co wpływa na sposób przetwarzania informacji. Naukowcy od lat próbują znaleźć metodę, żeby nasza pamięć cały czas była w dobrej kondycji. Nie ma jednak „złotego środka”. Istnieją za to sposoby, żeby jak najdłużej utrzymać ją w dobrej formie.

Rozwiązywanie krzyżówek

Dla osób, które lubią rozwiązywać krzyżówki i szarady umysłowe, dobrą wiadomością będzie fakt, że tego typu rozrywki pomagają w utrzymaniu w dobrej kondycji sprawności intelektualnej i pamięci. Warto jednak różnicować rodzaj zadań i stopień ich trudności, żeby nasz mózg cały czas mógł mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Jeśli nie lubicie rozwiązywać krzyżówek, spróbujcie zwerbować dzieci lub znajomych do zabawy w Memory. Gra polega na zapamiętywaniu pozycji kart odkrywanych przez innych graczy i wykorzystywaniu tej zapamiętanej wiedzy do zdobycia jak największej ilości par. Można też grać w szachy, scrabble i układać kostkę Rubika.

Nauka Języka

Z wiekiem trudniej przyswajać nową wiedzę, tym samym nauka języka staje się większym wyzwaniem. Warto jednak je podjąć, bo takie zadania zaserwowane naszemu mózgowi aktywizują go do bycia w dobrej formie. Jeśli uczysz się nowych zwrotów, twórz z nich mapy myśli i skojarzenia. W ten sposób będzie ci łatwiej je zapamiętać a potem wydobyć z pamięci. Przy okazji zaserwujesz swoim synapsom i pamięci niezły trening.

Aktywność fizyczna

Uprawianie sportu nie tylko pomaga utrzymać dobrą kondycję fizyczną, wpływa też na usprawnienie pracy naszego mózgu. Badania na myszach pokazały, że u tych osobników, które trenowały na tzw. kołach wysiłkowych, wzrosła liczba neuronów w hipokampie. Myszy te osiągały też lepsze wyniki w testach uczenia się i zapamiętywania.

Dieta

Demencji sprzyja dieta bogata w tłuszcze nasycone. Szczury na takiej diecie miały gorsze wyniki w testach uczenia się i zapamiętywania. U ludzi taka dieta sprzyja demencji, dlatego spośród tłuszczów warto wybierać te „dobre”, zawierające składnik Omega – 3, które znajdziemy np. w rybach, nasionach i orzechach. Procesom uczenia się i zapamiętywania sprzyja także dieta niskokaloryczna bogata w owoce i warzywa.
Na koniec dobra wiadomość dla kawoszy. Umiarkowane delektowanie się kawą (do 2 filiżanek dziennie) może pozytywnie wpłynąć na pamięć krótkotrwałą i czas reakcji.

   AUTOR:   
   Agata Urbańczyk
   psycholog, PR & Marketing Manager w Lang LTC