Kurs językowy mała firma - case study

Z doświadczenia wiemy, że małe firmy mają inne potrzeby dotyczące szkoleń językowych dla pracowników niż duże korporacje. Inaczej wygląda też proces wyboru szkoły językowej dla pracowników. Poniżej przedstawiamy przykładowy case study dla małej firmy z branży reklamowej, zatrudniającej 15 pracowników.

Kurs językowy w agencji reklamowej - przykład

Zapotrzebowanie na szkolenia językowe:
  • 9 osób - kurs języka angielskiego w grupie - angielski ogólny 
  • 3 osoby - kurs języka angielskiego - Business English z nacisiem na słownictwo marketingowe 
  • 1 osoba - kurs języka angielskiego - Business English z naciskiem na prezentacje i konwersacje
  • 1 osoba - kurs hiszpańskiego 
  • 1 osoba - kurs angielskiego w Anglii

Proces poszukiwania dostawcy szkoleń językowych:
Osoba odpowiedzialna za zorganizowanie szkoleń językowych dla pracowników swojej firmy najpierw zrobiła research wśród znajomych, a potem odwiedziła strony www poleconych szkół językowych. Pod uwagę wzięła następujące kryteria:
  • minimum 10 lat doświadczenia w nauczaniu języków obcych w firmach
  • certyfikaty poświadczające wysoką jakość szkoleń
  • doświadczeni i kompeteni lektorzy (dodatkowe kryterium: lektorzy mający osobowość, zainteresowani mediami i reklamą)
  • możliwość prowadzenia zajęć w siedzibie firmy 
  • możliwość zweryfikowania postępów pracowników po kursie (międzynarodowy certyfikat)

Ponieważ od 25 lat prowadzimy kursy językowe w firmach, posiadamy prestiżowe certyfikaty (m.in. Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE, akredytację Kuratorium Oświaty, akredytację Cambridge English Language Assessment), od lat organizujemy kursy językowe za granicą i przeprowadzamy egzaminy językowe, znaleźliśmy się na short liście rozważanych szkół językowych.

Propozycja Lang LTC:
Po otrzymaniu zapytania mailowego skontaktowaliśmy się z osobą odpowiedzialną za wybór dostawcy szkoleń językowych dla pracowników. Dopytaliśmy o zapotrzebowanie i preferencje. Podczas rozmowy okazało się, że część pracowników zna angielski bardzo dobrze, ale chce nadal się rozwijać i uczyć słownictwa branżowego, część jest na poziomie średnio zaawansowanym. Pracownicy będą uczyć się języka w firmie poza godzinami pracy. Szef firmy chce uczyć się hiszpańskiego, ale często ma spotkania i i wyjeżdża za granicę, dlatego trudno będzie mu się uczyć w określonych dniach i godzinach. Dodatkowo, firma chciała wysłać jednego awansowanego pracownika na kurs angielskiego za granicą, a pozostałym dać możliwość przystąpienia do egzaminu językowego zakończonego międzynarodowym certyfikatem.   

Propozycja Lang LTC zawierała:
  • bezpłatną lekcję próbną
  • bezpłatne określenie poziomu językowego pracowników w celu optymalnego dopasowania programu kursu i utworzenia grup na tym samym poziomie zaawansowania  językowego
Po zbadaniu poziomu językowego i preferencji pracowników zaproponowaliśmy:
- 3 kursy grupowe (angielski ogólny) na poziomie: B1 (4 osoby), B2 (3 osoby), C1 (2 osoby) - zajęcia: wt i czw., godz 7:30-9:00 i 17:00-18:30
- 1 kurs grupowy (Business English z naciskiem na słownictwo marketingowe (2 x tyg. po 60 min) na poziomie B2 (2 osoby)
- 1 kurs indywidualny (Bussines English z naciskiem na prezentacje i konwersacje (1 x tyg. 90 min.)
- 1 kurs hiszpańskiego indywidualny (poziom B1, 1x w tyg., zajęcia ustalane indywidualnie z tygodniowym wyprzedzeniem)
- 1 kurs angielskiego za granicą (2 tygodnie, intensywnie, do wyboru nauka angielskiego w Cambridge, Londynie, Brighton i na Malcie)
- możliwość przystąpienia pracowników do egzaminu FCE, CAE lub CPE w centrum egzaminacyjnym Lang LTC (10 proc. zniżki na egzamin) 

Nasza propozycja spotkała się z ciepłym przyjęciem. W trakcie rozmów z pracownikami na temat ich potrzeb i oczekiwań okazało się, że wcale nie zależy im na rozbudowywaniu słownictwa związanego z marketingiem i reklamą, bo znają je już w wystarczającym stopniu. To na czym im najbardziej zależy, to to, żeby umieć wykorzystać słownictwo branżowe w komunikacji mailowej, podczas spotkań i rozmów telefonicznych. Firmie bardzo zależało na tym, żeby przed rozpoczęciem zajęć poznać lektorów, którzy będą je prowadzili. Tę potrzebę spełniliśmy podczas lekcji próbnej, która bardzo spodobała się pracownikom. W trakcie kursu językowego okazało się, że pracownicy nie tylko polubili naszych lektorów, ale też zrobili duże postępy językowe.


Po kilku miesiącach firma zwróciła się do nas z prośbą, żeby rodziny pracowników mogły korzystać z naszych kursów językowych na preferencyjnych warunkach. W odpowiedzi na inicjatywę pracowników stworzyliśmy dla ich rodzin i przyjaciów specjalną ofertę uczestnictwa w kursach angielskiego w naszej szkole językowej przy Al. Niepodległości 217. Do tej pory 2 osoby z firmy zdały już egzamin FCE, a jedna CAE. Cały czas trzymamy za nich kciuki i motywujemy do nauki.